MASKINSTEGE.
Maskinstegen (stegbil) är avsedd för livräddning och släckning och andra arbeten på hög höjd. Maskinstegen monteras på ett lastbilschassi som uppfyller de speciella egenskaper ett brandfordon måste ha. Normal steglängd i Sverige är 30 meter och räcker då 10 våningar upp i ett höghus (kravet i bygglagstiftningen är att nå upp till 8:e våningen). Alla moderna maskinstegar tar idag minst tre personer (270 kg) i korgen. Sala Brand kan leverera Magirus samtliga stegbilsmodeller.
MAGIRUS M32L-AT
Maskinstegen monteras på av kunden specificerat chassi. Grundutförandet på podie-byggnationen inkluderar 4 st. integrerade materielskåp med jalusidörrar, manöverplats, stegsats och korg. Stegsatsen är 5-delad och är tillverkad av speciella stålprofiler med glidstycken och hjul av plast och rostfritt stål.
GLT modellen har tillskillnad från grundutförandet en vikbar toppstege upp till 75° med närmare 5 meters längd via
teleskop-funktion vilket ger maskinstegen optimal presetanda vid avancerade räddnings- och arbetsinsatser. Driften sköts av en variabel hydraulpump som drivs av fordonets motor. Maskinstegen är utrustad med ”vario stödben och bakaxellåsning” vilket möjliggör optimal viktfördelning och stabilitet.
Huvudmanövreringsplatsen med bildskärm är placerad på vridstativets vänstra sida varifrån manövreringen av stegsatsen och övriga funktioner sköts. Ett elektroniskt datasystem som är speciellt utvecklat för tuffa miljöer övervakar alla stegrörelser och fordonets säkerhetssystem. Systemet är utrustat och förberett för tillval såsom; GPS, fjärrkontrollerade diagnoser, On-line- service mm. Magirus världsunika funktion och mjukvaruprogram (CS –Computer Stabilized) ger fordonets alla stegrörelser stabilitet och dämpning. Räddningskorgen är av typ RK 270 Vario CS och kan lastas med upp till 270 kg. Manöverpanelen är placerad framtill i korgen med identiska manöverspakar som vid huvudmanövreringplatsen.